تعلیم و تربیت در مکتب عملگرایی
کد مقاله : 1036-PHTEZN
نویسندگان
زکیه سالاری سلاجقه *1، خداداد سالاری سلاجقه2
1مدرس دانشگاه فرهنگیان
2عضو هیءت علمی دانشگاه فرهنگیان
چکیده مقاله
پراگماتیسم یا عمل گرایی نهضتی است که از فیلسوفان آمریکا برخاسته و گسترش یافته است. ملاک حقیقت از دید عمل گرایان سودمندی یا فایده عملی است.
از جمله بنیان گذاران این مکتب «چارلز سندرس پیرس»، «ویلیام جیمز» و جان دیویی بوده اند. نظرگاه های این سه نفر در عین اختلافاتی که دارد تحت عنوان «اصالت عمل» نام می برند.
دیویی اصول پراگماتیسم را در حوزه تعلیم و تربیت وارد ساخته است.
معرفت و شناخت مدنظر عملگرایان شناخت مبنی بر تجربه است و معتقدند که معرفت امری پسینی است و از تجربه اخذ می شود.
ارزش ها، در این مکتب نسبی هستند و هیچ ارزش مطلقی وجود ندارد.
در این مقاله به بررسی دیدگاه های جان دیویی پرداخته ایم و دلالت های ضمنی عمل گرایی جان دیویی بر آموزش و پرورش بررسی و بیان شده است.فلسفه تربیتی و دیدگاه های جان دیویی در حیطه آموزش و پرورش و مدرسه بررسی شده است و ابعاد چندگانه آموزش وی بیان شده است.
کلیدواژه ها
عمل گرایی، پراگماتیسم، دیویی، شناخت، تعلیم و تربیت
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر