تعلیم و تربیت در مکتب عملگرایی |
کد مقاله : 1036-PHTEZN |
نویسندگان |
زکیه سالاری سلاجقه *1، خداداد سالاری سلاجقه2 1مدرس دانشگاه فرهنگیان 2عضو هیءت علمی دانشگاه فرهنگیان |
چکیده مقاله |
پراگماتیسم یا عمل گرایی نهضتی است که از فیلسوفان آمریکا برخاسته و گسترش یافته است. ملاک حقیقت از دید عمل گرایان سودمندی یا فایده عملی است. از جمله بنیان گذاران این مکتب «چارلز سندرس پیرس»، «ویلیام جیمز» و جان دیویی بوده اند. نظرگاه های این سه نفر در عین اختلافاتی که دارد تحت عنوان «اصالت عمل» نام می برند. دیویی اصول پراگماتیسم را در حوزه تعلیم و تربیت وارد ساخته است. معرفت و شناخت مدنظر عملگرایان شناخت مبنی بر تجربه است و معتقدند که معرفت امری پسینی است و از تجربه اخذ می شود. ارزش ها، در این مکتب نسبی هستند و هیچ ارزش مطلقی وجود ندارد. در این مقاله به بررسی دیدگاه های جان دیویی پرداخته ایم و دلالت های ضمنی عمل گرایی جان دیویی بر آموزش و پرورش بررسی و بیان شده است.فلسفه تربیتی و دیدگاه های جان دیویی در حیطه آموزش و پرورش و مدرسه بررسی شده است و ابعاد چندگانه آموزش وی بیان شده است. |
کلیدواژه ها |
عمل گرایی، پراگماتیسم، دیویی، شناخت، تعلیم و تربیت |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |