بررسی اهمیت و چگونگی عدالت آموزشی در تعلیم و تربیت
کد مقاله : 1034-PHTEZN
نویسندگان
فاطمه قنبری *1، فاطمه ناظمی2
1دانشجو معلم /آموزگار
2کارشناس ارشد روانشناسی
چکیده مقاله
عدالت از جمله مفاهیم تاریخی فلسفی سیاسی است که از گذشته تا به امروز جزو آرمان های بشر بوده است و مفهوم عدالت آموزشی همواره در همه اعصار مورد توجه متخصصان تعلیم و تربیت بوده است. پژوهش حاضر به روش مروری کتابخانه ای انجام شده است که هدف از آن بررسی اهمیت و چگونگی عدالت آموزشی در تعلیم و تربیت بود. نتایج پژوهش نشان می دهد که اهمیت ادراک دانش‌آموزان از عدالت در مدرسه و نقش مدارس و به‌ ویژه معلمان آشکار می‌شود؛ معلمانی که گسترۀ وسیعی از پاداش‌های فردی ازجمله توجه، کمک در پاسخ به نیازهای دانش‌آموزان، واکنش به حوادث غیرمعمول (حواس‌ پرتی، دعوا در کلاس)، تشویق یا مخالفت، احترام و محبت را توزیع می‌کنند و قدرت تعریف استانداردهای یادگیری و تعیین نمرات دانش‌آموزان مطابق با دستاورد های علمی را دارند و هنجارهای مناسب رفتار در کلاس درس را تعریف می‌کنند و قدرت به‌کارگیری پاداش ‌ها و مجازات‌ های بین‌ فردی را دارند.
کلیدواژه ها
عدالت آموزشی، تعلیم و تربیت، مدرسه
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر