ارائه الگوی سواد تربیتی معلمان جهت مدیریت مطلوب کلاس درس با رویکرد تحلیل محتوا
کد مقاله : 1030-PHTEZN
نویسندگان
مژگان محمدی نایینی *1، پریسا دهقان نژاد2
1مدیرگروه علوم تربیتی
2،دانشجو مقطع دکتری، رشته علوم تربیتی گرایش برنامه ریزی درسی،گروه علوم تربیتی دانشکده تعلیم و تربیت دانشگاه ازاد اسلامی اراک
چکیده مقاله
سواد تربیتی و مدیریت کلاس درس توسط معلمان موضوعی است که دست اندرکاران نظام آموزشی، مدیران و عموم مردم را نگران می کند. معلمان که سواد تربیتی ضعیفی دارند به طور مداوم نظم و انضباط دانش آموزان را جدی ترین چالش خود می دانند. مشکلات مدیریتی همچنان عامل اصلی فرسودگی شغلی معلمان و نارضایتی شغلی است. و مردم مرتباً نظم و انضباط را به عنوان اولین یا دومین مشکل جدی پیش روی مدارس رتبه بندی می کنند با وجود این مطالعات در این حوزه محدود است و الگوی های مطلوبی در این حوزه ارائه نشده است. مطالعه حاضر با هدف ارائه الگوی سواد تربیتی معلمان جهت مدیریت مطلوب کلاس درس با رویکرد تحلیل محتوا انجام شد. روش پژوهش, تحلیل محتوای کیفی از نوع قیاسی است. برای دستیابی به هدف مقاله, محتوای مطالعات انجام شده در خصوص سواد تربیتی و مدیریت مطلوب کلاس توسط معلمان بررسی شدند. یافته های حاصل از کدگذاری سه گانه شامل کدگذاری باز، محوری و انتخابی انجام شد که نتایج نشان داد در مجموع در حدود 82 کد باز، 16 کد محوری و 5 کد انتخابی در مجموع تشکل دهنده الگوی سواد تربیتی معلمان جهت مدیریت مطلوب کلاس درس بود. این مطالعه اهمیت سواد تربیتی معلمان به منظور مدیریت مطلوب کلاس درس را نشان می دهد و در بگیرنده مفاهیمی برای توسعه سواد تربیتی معلمان در مدیریت مطلوب کلاس است.
کلیدواژه ها
سواد تربیتی معلمان، شایستگی معلمان، مدیریت کلاس درس
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر