بررسی تطبیقی دورههای آموزش فنی و حرفه ای در کشورهای آلمان، فنلاند، فرانسه و ایران |
کد مقاله : 1029-PHTEZN |
نویسندگان |
مرتضی مرادی دولیسکانی * گروه آموزش علوم تربیتی دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 14665-889 تهران، ایران |
چکیده مقاله |
آموزش فنی و حرفهای روشی برای آشنا ساختن و تمریندادن افراد برای پرورش مهارتهای فکر و عملی و اجتماعی است، و پهنه گستردهای دارد. آموزشهای فنی و حرفهای یکی از وظایف همه دولتها بوده است که ارتباط مستقیمی با کاهش نرخ بیکاری و رشد بهرهوری و افزایش و در نهایت رشد اقتصادی در کشورها دارد، بهگونهای که در بسیاری از کشورها اصطلاحات آموزشی فنی و حرفهای در رأس اولویتهای ملی آن کشور قرار گرفته است. بررسی تطبیقی بین نظامهایی آموزشی بین کشورهای مختلف میتواند کمک شایانی به طراحی چهارچوب ملی صلاحیت حرفهای براساس استانداردهای بینالمللی نماید، تا علاوه بر ایجاد تحرک عمومی و افقی در نظامهای آموزشی موجود داخلی (کلاسیک، آکادمیک، و فنی و حرفهای، عملی و کاربردی) تحرک و تعامل لازم با نظامهای آموزشی خارجی ایجاد شود. در این نوشتار به بررسی وضعیت آموزش فنی و حرفهای کشورهای آلمان، فنلاند، فرانسه پرداخته شد، تا با شناسایی نقاط مثبت و ضعف سیستم آموزشی کشورهای مذکور و مقایسه تطبیقی با سیستم فنی و حرفهای ایران، به راهکارهایی در جهت بهبود کارائی نظام آموزش فنی و حرفهای در ایران منجر شود. توجه به آموزشهای عملی در کنار آموزشهای نظری، استقرار نظام ارزیابی کیفیت یادگیری توسط دستاندرکاران فنی و حرفهای، مشارکت مربیان در تعیین و طراحی برنامههای درسی فنی و حرفهای و کاهش تمرکزگرایی در نظام فنی و حرفهای از جمله عواملی هستندکه باید در نظام آموزش فنی حرفه ای کشور به آن توجه شود. |
کلیدواژه ها |
آموزش فنی و حرفهای، فنلاند، فرانسه، آلمان، ایران |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |