معلم در تراز نهج البلاغه: ویژگی‌های لازمِ معلم در تربیت معلم مطابق نهج البلاغه
کد مقاله : 1024-PHTEZN
نویسندگان
سیدرضا بلاغت *
هیات علمی دانشگاه سیستان و بلوچستان، balaghat@edpsy.usb.ac.ir مامور در دانشگاه صنعتی شیراز – مرکز آموزش عالی لامرد
چکیده مقاله
هدف پژوهش حاضر بررسی ویژگی‌های معلم در تراز نهج البلاغه می باشد. روش مورد استفاده در این پژوهش از نوع کیفی و مبتنی بر تحلیل مضمون می باشد. سوالات مطرح شده در پژوهش حاضر عبارتند از جایگاه و تعریف معلم از منظر نهج البلاغه و امام علی (ع) چیست؟ویژگی های معلم از منظر نهج البلاغه و امام علی (ع) کدامند؟
یافته های به دست آمده نشان می دهد در پاسخ به سوال نخست، معلم آغازگر تربیت است، تربیت صحیح و یا غلط از او شروع می شود. همچنین، معلمی در قاموس سخنان علی (ع) می تواند در کلید واژه های حساسیت اخلاقی نسبت به دیگران و مسئولیت در قبال آن ها معنا و تعریف شود. در پاسخ به سوال دوم نیز می توان به ویژگی هایی از جمله ویژگی های عام حساسیت اخلاقی، مسئولیت شناسی، تقوا محوری و مقبولیت؛ و همچنین، ویژگی های خاص نگرش،ذهنیت ، واقع نگری ،تجربه نگری ، نقدپذیری ، دانش‌افزایی و محبت محوری اشاره داشت.
کلیدواژه ها
معلم در تراز نهج البلاغه،الگوی تربیتی، ویژگی های معلم،امام علی(ع)
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی