محورهای همایش

محور اول: مفاهیم بنیادی و رویکردها در فلسفه تربیت معلم

  • تحلیل های مفهومی در مورد رابطه فلسفه و تربیت معلم
  • چیستی هویت معلمی
  • فلسفه یادگیری
  • فلسفه تدریس
  • رویکردها/مکاتب فلسفی و الگوهای تربیت معلم
  • بررسی تطبیقی فلسفه تربیت معلم در نظام های آموزش و پرورش 
  • نگاه های تاریخی-فلسفی به تربیت معلم
  • مبانی و ابعاد آموزش فلسفه به کودکان در تربیت معلم
  • مضامین فلسفی اسناد بالادستی جمهوری اسلامی ایران مرتبط با تربیت معلم

 

محور دوم : ترسیم چشم ­انداز مطلوب در تربیت معلم

  • انتظارات از تربیت معلم در بستر فرهنگ دانشگاهی
  • چشم اندازها و چالش های فلسفی پیش رو در تربیت معلم
  • فلسفه هوش مصنوعی و تحولات آینده در تربیت معلم
  • عدالت آموزشی و نقش معلم و تربیت معلم در آن
  • صلاحیت های حرفه ای معلمی (دانشی- بینشی، منشی-اخلاقی و عملی- مهارتی)
  • جایگاه پژوهش در تربیت معلم آینده

محورسوم : فلسفه برنامه درسی در تربیت معلم

  • جایگاه درس فلسفه تعلیم و تربیت و محتوای آن در تربیت معلم
  • فلسفه علوم طبیعی و نقش آن در آموزش درس علوم
  • فلسفه علوم انسانی و نقش آن در آموزش علوم انسانی
  • فلسفه هنر و نقش آن در آموزش هنر و ادبیات
  • فلسفه ریاضیات و نقش آن در آموزش ریاضیات
  • فلسفه تاریخ و نقش آن در آموزش تاریخ 
  • فلسفه فناوری و نقش آن در آموزش فناوری و رسانه های آموزشی
  • فلسفه زبان و نقش آن در آموزش زبان (زبان مادری و زبان دوم) و تحلیل مشکلات زبان آموزی
  • نقد وارزیابی مبانی برنامه «طراحی کلان برنامه درسی تربیت معلم»
  • نقد وارزیابی مبانی نظام نامه جامع فرهنگی- تربیتی تربیت معلم
  • تبیین و ارزیابی وضعیت موجود برنامه های درسی آموزش و پرورش از جهت پیش فرض های فلسفی آنها 
  • تحلیل مبانی و ابعاد مشکلات نگرشی و انگیزشی دانش آموزان با نظر به چالش های اجتماعی